Харьковский художественный музей
Художник всегда начинал писать картину с изображения неба или, как он любил говорить, - воздуха. И как бы ни был велик холст, он заканчивал эту часть картины в один сеанс, не отходя от холста иногда по двенадцать часов кряду. Этим достигалось ощущение особого единства цвета, воздушной атмосферы, убедительности и правдивости в ее передаче. В мастерской художника обычно стояло несколько картин – законченных и только начатых.
Но завершенные работы не задерживались долго, на них всегда имелись покупатели.
Многие его картины, изображающие восходы, закаты, лунные ночи, морские бури, воспринимаются как музыкальные или стихотворные импровизации.
"After the Storm", 1854
Oil on canvas 91×65
Kharkiv Art Museum
The artist always began to paint a picture with an image of the sky or, as he liked to say, the air. And no matter how big the canvas was, he finished this part of the picture in one session, without leaving the canvas sometimes for twelve hours in a row. This achieved a sense of a special unity of color, an airy atmosphere, persuasiveness and truthfulness in its transmission. In the artist's studio, there were usually several paintings – finished and just begun.
But the completed works did not last long, there were always buyers for them.
Many of his paintings depicting sunrises, sunsets, moonlit nights, sea storms are perceived as musical or poetic improvisations.