Государственный Русский музей
Глубоким смыслом художник И. К. Айвазовский наделяет каждое своё творение. Поездка в высокогорный Дагестан в 1868 году в творчестве живописца оставила неизгладимый след, подтолкнув мастера перенести непривычный для его кисти пейзаж на холст. Известные работы мощи, великолепия морских просторов и силы стихийных бедствий пополнились написанием спокойного горного массива кавказского аула Гуниб.
В созерцании горного величия художнику посчастливилось провести на Кавказе достаточно времени, а затем искусно перенести свое видение сельского предгорья на полотно. Свежий воздух, одурманенный травами ветер, пьянящий аромат которых вскружили голову мастера настолько, что загорелся он бешеным желанием вобрать в себя увиденное и раствориться в сладком плену дагестанских просторов.
"Gunib village in Dagestan", 1869
Oil on canvas 133×170.2
The State Russian Museum
The artist I. K. Aivazovsky gives a deep meaning to each of his creations. A trip to the mountainous Dagestan in 1868 left an indelible mark on the artist's work, prompting the master to transfer the landscape unusual for his brush to the canvas. The famous works of power, splendor of the sea expanses and the power of natural disasters were supplemented with the writing of the calm mountain range of the Caucasian village of Gunib.
In contemplating the mountain grandeur, the artist was lucky enough to spend enough time in the Caucasus, and then skillfully transfer his vision of the rural foothills to the canvas. The fresh air, the wind drugged with herbs, the intoxicating aroma of which turned the master's head so much that he caught fire with a mad desire to absorb what he saw and dissolve in the sweet captivity of the Dagestan expanses.