Рыбинский музей-заповедник
Небольшое полотно «Буря на море» 1873 года близко к расхожему представлению об Айвазовском, как о романтике морской стихии. Композицию картины задает напряженный ритм череды несущихся по небу туч. Он перекликается с беспокойным движением прозрачных, будто бы светящихся волн. Ближе к правому краю полотна изображен тонущий корабль. К нему наперекор стихии, перпендикулярно морским волнам, пробивается шлюпка со спасателями.
Эта картина повторяет один из любимых сюжетов Айвазовского — борьбу человека и неумолимой морской стихии. Например, похожая сцена изображена на знаменитом полотне «Девятый вал». Айвазовский был невероятно продуктивным художником — за свою жизнь он написал несколько тысяч полотен и часто воспроизводил и варьировал одни и те же сцены. За это его часто критиковали, а Антон Чехов даже язвительно сравнивал скорость его работы с плодовитостью Александра Дюма. Сам художник объяснял постоянное возвращение к одним и тем же темам желанием исправить мельчайшие недостатки, которые видны и понятны лишь ему одному.
"A Storm at Sea", 1873
Oil on canvas 91×71
Rybinsk Museum-Reserve
A small canvas "Storm at Sea" from 1873 is close to the popular idea of Aivazovsky as the romance of the sea element. The composition of the picture is set by the tense rhythm of a series of clouds rushing across the sky. It echoes the restless movement of transparent, seemingly luminous waves. Closer to the right edge of the canvas, a sinking ship is depicted. A lifeboat with rescuers makes its way to it in spite of the elements, perpendicular to the sea waves.
This picture repeats one of Aivazovsky's favorite subjects — the struggle of man and the inexorable sea element. For example, a similar scene is depicted on the famous canvas "The Ninth Shaft". Aivazovsky was an incredibly productive artist — during his life he painted several thousand canvases and often reproduced and varied the same scenes. For this, he was often criticized, and Anton Chekhov even sarcastically compared the speed of his work with the fecundity of Alexander Dumas. The artist himself explained the constant return to the same topics by the desire to correct the smallest shortcomings that are visible and understandable only to him alone.