Государственный Русский музей
Полный величавого покоя и тишины мотив полуденного моря лег в основу пейзажного образа редкой даже у Айвазовского силы обобщения. Пронизанный ясным, жемчужно-розовым светом мир — безбрежная гладь воды у крымских берегов, небо с медленно и мощно клубящимися облаками — изображен в зените его природной силы.На персональной выставке художника в Петербурге (1891) картина, экспонировавшаяся под названием "Группа облаков", была куплена Академией художеств, а с 1897 года являлась одним из первых экспонатов Русского музея. Ее уменьшенным вариантом является холст "Штиль у крымских берегов" (1899, Феодосийская картинная галерея им. И. К. Айвазовского).
"Clouds over the sea. Calm", 1889
Oil on canvas 112×146
The State Russian Museum
The motif of the noonday sea, full of majestic peace and silence, formed the basis of the landscape image of the power of generalization, rare even for Aivazovsky. Permeated with a clear, pearly-pink light, the world — the boundless expanse of water near the Crimean coast, the sky with slowly and powerfully swirling clouds-is depicted at the zenith of its natural power.At the artist's personal exhibition in St. Petersburg (1891), the painting, which was exhibited under the name "Group of Clouds", was bought by the Academy of Arts, and since 1897 it has been one of the first exhibits of the Russian Museum. Its reduced version is the canvas "Calm at the Crimean coast" (1899, Feodosia Art Gallery named after I. K. Aivazovsky).