Государственная Третьяковская галерея, Москва.
В марте 1878 года открылась Шестая передвижная выставка. Именно она принесла Ярошенко всероссийскую известность. А именно, его картина "Кочегар", представленная на ней.
В "Кочегаре" публика и критики увидели некую веху, нечто совершенно особенное, чего не было раньше.
"Кочегар" - первый представитель " рабочего класса" в русской живописи. До него понятие "народ" связывалось исключительно с крестьянством.
После отмены крепостного права множество крестьян стали переквалифицироваться в наемных рабочих (пролетариев). В России той поры впервые приобрел актуальность рабочий вопрос.
Ярошенко как художник реалист тонко чувствовал настроения общества и безупречно улавливал то, что витало в воздухе.
"The Stoker", 1878
Oil on canvas. 89×124 cm.
The State Tretyakov Gallery, Moscow.
In March 1878, the Sixth Traveling Exhibition opened. It was she who brought Yaroshenko All-Russian fame. Namely, his painting "The Stoker", presented on it.
In" The Stoker", the audience and critics saw a certain milestone, something very special that had not been there before.
"Stoker" is the first representative of the "working class" in Russian painting. Before him, the concept of "people" was associated exclusively with the peasantry.
After the abolition of serfdom, many peasants began to retrain as wage workers (proletarians). In Russia of that time, for the first time, the working question became relevant.
Yaroshenko, as a realist artist, subtly felt the mood of society and perfectly captured what was in the air.