Осада Пскова польским королём Стефаном Баторием в 1581 году. 1839-1843
Неоконченная картина
Государственная Третьяковская галерея, Москва
Работа над картиной «Осада Пскова» по воспоминаниям современников далась Брюллову очень непросто. Признанный всей Европой благодаря своим знаменитым «Помпеям», живописец плодотворно работал в жанре портрета и жанровых сцен, но публика жаждала вновь увидеть монументальное многофигурное полотно. Да и сам Брюллов хотел снискать повторной славы, и как сюжет для новой картины он выбрал битву, когда сошлись войска польского короля Стефана и яростно оборонявшиеся жители Пскова и его пригорода.
Полотно, действительно, отличается сложнейшим композиционным построением. Известно, что Брюллов на этапе подготовки проделал огромную работу – создал целый ряд натурных зарисовок близ Пскова, изучил все сохранившиеся артефакты древности в самом городе, перечитал исторические исследования и свидетельства.
Говорят, что идею полотна художнику предложил сам император, который также составил примерную композицию для будущей картины, однако, Брюллов тут же вежливо раскритиковал её. Царь критику понял, но обиду затаил.
Полотну не было суждено повторить славы «Последнего дня Помпеи», картина так и осталась не закончена – масштабный замысел оказалось сложно реализовать под пристальным вниманием публики, ожидающей очередного триумфа, а «Осаду Пскова» сам Брюллов с грустью называл «досадой Пскова».
The siege of Pskov by the Polish king Stefan Batory in 1581. 1839-1843
Unfinished painting
Oil on canvas. 482 x 675 cm
State Tretyakov Gallery, Moscow
According to the memoirs of his contemporaries, work on the painting "The Siege of Pskov" was very difficult for Bryullov. Recognized throughout Europe thanks to his famous "Pompeii", the painter worked fruitfully in the genre of portrait and genre scenes, but the public was eager to see the monumental multi-figure canvas again. And Bryullov himself wanted to gain repeated fame, and as the plot for a new picture, he chose the battle when the troops of the Polish king Stefan and the fiercely defending residents of Pskov and its suburbs converged.
The canvas, indeed, is distinguished by the most complex compositional construction. It is known that Bryullov did a great job at the preparation stage - he created a number of full-scale sketches near Pskov, studied all the preserved artifacts of antiquity in the city itself, reread historical research and evidence.
It is said that the idea of the canvas was proposed to the artist by the emperor himself, who also compiled an approximate composition for the future painting, however, Bryullov immediately politely criticized it. The tsar understood the criticism, but held a grudge.
The canvas was not destined to repeat the glory of the "Last Day of Pompeii", the picture was never finished – it turned out to be difficult to realize a large-scale plan under the close attention of the public, waiting for another triumph, and Bryullov himself sadly called the "Siege of Pskov" the annoyance of Pskov.